18 november 2020

Snickerskladdkaka

Recept

Karantänen fortsätter. Jag vet inte ritkigt vad jag ska göra med all tid här hemma och jag har ännu inte fått något provsvar på pcr-provet jag tog i måndags. Jag tittar på tv, spelar spel, ritar, läser och bara vilar men nu börjar jag bli riktigt trött på det. Jag har fortfarande lite förkylningssymtom men dom är så milda så jag skulle tekniskt sätt kunna jobba men jag får såklart inte göra det förrän jag fått provsvaret och varit symtomfri i 48 timmar. Så än en gång så går mitt liv främst ut på att uppdatera 1177 för att se om jag fått ett provresultat än. Jag har verkligen börjat längta så mycket till jobbet, jag längtar så mycket efter att få vara social och prata med människor igen. Bara att få gå på ICA känns som något lyxigt just nu, tänk att få gå och handla själv, som jag längtar efter det! 
 
Något jag spenderat en hel del tid med såhär i karantänen är att baka. För några helger sedan så var det ju kladdkakans dag och det firades här hemma med en otroligt god snickerskladdkaka som jag absolut tycker ni ska testa. 
 
 

Snickerskladdkaka
 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Ingredienser 
 
3 dl strösocker
2 dl kakao
3 msk vaniljsocker
0,5 tsk salt
200 g smält smör
1,5 dl vetemjöl
3 ägg
1 burk dulce de leche
200 g choklad (jag använda mjölkchoklad) 
Jordnötter efter smak
 
Gör såhär
 
1. Starta ugnen på 175 grader och smöra formen.
2. Blanda vaniljsocker, salt, kakao och socker och rör sedan ner det smälta smöret.
3. Vispa ner äggen och sedan mjölet och blanda ihop till en smet.
4. Häll smeten i formen och grädda i ugnen ca 15-20 min, låt sedan kakan svalna helt. 
5. När kakan svalnat helt så rör om dulce de lechen så att den blandas och blir jämn. Häll över halva burken dulce de leche på kakan och strö på så mycket jordnötter som du vill ha. Häll sedan på resten av dulce de lechen. 
6. Smält chokladen öven vattenbad och ha sedan på den smälta chokladen över kakan. 
7. Låt kakan stelna i kylen. 
 
Klart! 
 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Alltså den här kakan, mums! Den blev verkligen så otroligt god men väldigt mastig. Man måste verkligen gilla riktiga sockerbomber för att gilla denna för den blev väldigt söt och "tung". Vi fick skära väldigt små bitar av den för att det inte skulle bli för mycket. Men trots att den blev så mäktig så blev den som sagt riktigt god. Jag använde mig av salta jordnötter vilket gjorde stor skillnad på kakan, det blev väldigt lyckat med sältan i nötterna som bröt av lite mot det söta i kakan och dulce de lechen. Ingen avancerad kaka alls att baka och inga avancerade ingredienser som är svåra att få tag på, så det är absolut ingen svår kaka att baka och har man lite tid över så tycker jag absolut man borde testa att baka den. 

 
 

Gillar ni att baka och laga mat eller låter ni helst någon annan göra det? 
Annie - Stora Små Äventyr

Så jobbigt att vänta på besked!
Men den där snickerskladdkakan såg väldigt god ut :D

My

Såg riktigt riktigt gott ut :D

Hilma

Förstår att det är svårt att komma på saker att göra, att det blir långtråkigt. Håll ut fina du <3

Pauline

åh vad gott! :)

Johanna Utterberg

Åh, hoppas du får ditt svar snart! Den där kladdkakan lät ju helt galet god :)

Alice

Åh, denna ät ju riktigt god, den måste jag testa! <3 Hoppas att du får ditt provsvar snart, kämpa på! <3

Frida

Wow vad gott det såg ut!! Älskar både kladdkaka och snickers :D

Jasmine

Så galet gott! Dina bilder inspirerar. Tack för tips. Som föräldraledig finner jag gärna tid att baka - och att fika dagligen. <3

Krya på dig. Hoppas att du snart får det efterlängtade provsvaret.

Svar: Tack så mycket för dina varma ord.

Trevlig helg!
Kram

Enna

Men åååhhh vad gott!!!

Flisan

Men åhhh va gott :D

Josäfin

men W O W vad gott !!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress